Cursort a képekre
A jóga szanszkrit kifejezés, jelentése: egyesülés, összekötés, igába hajtás.
Kapcsolódás a valódi Énünkkel, a test-lélek-tudat egyesítése révén. A jóga nem csak mozgás, hanem életmód és életfilozófia is. Az önfejlesztés legősibb módszere, egy mindenre kiterjedő élet-tudomány, amely a sok ezer évvel ezelőtti Indiából ered. Egyaránt magába foglalja a test, a szellem, és a lélek egyensúlyának fenntartását, egybeötvözi a fizikai test egészségéhez szükséges mozgás-, légző-, és meditációs gyakorlatokat, amelyek az elme nyugalmát biztosítani tudják. E komplex rendszer egyesíti azokat a technikákat, amelyek fejlesztik testi-lelki egészségünket, erkölcsi nézeteinket és önismeretünket.
Csakra A csakra szó szanszkrit eredetű, kereket, korongot jelent. A csakrák az ember étertestében található energiaközpontok. Az általánosan elfogadott rendszer szerint 7 fő csakra van. A hét nagy csakra ugyan nem észlelhető anatómiai értelemben, ám metafizikai úton összeköttetésben áll a fizikai test bizonyos rendszereivel, megközelítőleg az endokrin rendszerrel. Ezeken a csatornákon át jut a testünk kozmikus energiához. A csakra az óramutató járásával megegyező irányba forog, amikor a környezetből energiát vesz fel, és ellenkező irányba, ha energiát ad le. Akkor egészséges az ember, és akkor jó a közérzete is, ha minden csakrája kiegyensúlyozottan és optimálisan működik. A környezeti befolyások, a helytelen táplálkozás, a stressz vagy a negatív gondolatok megzavarják a csakrák működését. Ez a zavar megmutatkozhat energiahiányban, vagy a csakra fokozott működésében is, amely aztán testi-lelki problémákhoz, szervek működési zavaraihoz, és betegségekhez is vezethet. Ha a csakra normálisan működik és az óramutató járásával megegyező irányba forog, akkor a csakra nyitott, így fel tudja venni a környezetből az energiát. A csakrák által felvett energia a gerincoszlop mentén lentről felfelé áramlik , a energiacsatornákon.A meridiánokat(nadikat) tehát a csakrák látják el energiával. A csakrák energiája kifelé is sugárzik, ez alkotja az aurát. A negatív irányú hangulatváltozások, minden esetben energiavesztéshez vezetnek, míg a pozitív irányú hangulatváltozások a csakrát energia felvételre késztetik. A jóga pozíciók - aszanák - gyakorlásával többek között a csakrák működésének harmonizálása történik. A meditáció során pedig, bárki megtanulhatja, hatékonyan irányítani a saját tudatalattijának működési folyamatát, mind eközben pedig rájöhet, hogyan tudja saját maga a leghatékonyabban működésbe hozni csakráit, hogy harmónikus, egészséges és kiegyensúlyozott életet élhessen.
cursort a képekre
NAMASZTÉ A bennünk rejlő szépség, Isteni szikra köszöntése.
A Namaszté köszöntés a szívcsakránkban jelenlévő Isteni szikrába vetett hitünket szimbolizálja. A Namaszté tulajdonképpen nem más, minthogy egy lélek elismeri minden más lélek létezését. " „Nama”bólintást, köszönést, az „as” az egyes szám első személyt, azaz az ént, míg a „te” a második személyt jelenti. Szó szerint tehát a Namaszté annyit tesz: köszöntelek, fejet hajtok előtted. Amikor Namaszté-val köszöntünk valakit, a szívcsakra előtt összetesszük a két kezünket, lehunyjuk a szemünket és egy apró fejmozdulattal bólintunk. Másik módja e köszönésnek, amikor a homlokcsakra előtt érintjük össze a tenyerünket, meghajtjuk a fejünket, majd az összetett kezeket levezetjük a szívcsakrához. A Namaszté köszöntés a különlegesen mély tisztelet egy módja. Bár nyugaton a Namaszté verbális és non-verbális kifejezése együtt jár, Indiában maga a bólintás és a kezek szívcsakra előtt való összeérintése szavak nélkül is a köszöntést jelenti. Amikor a tenyerünket összeérintjük a szívcsakra előtt, fokozzuk az Isteni szeretetet magában rejtő energia áramlását. A fejbiccentés, és a szemek lehunyása segít, hogy az elme átadhassa magát a szívcsakrában fellelhető Isteni szikrának. A Namaszté-t meditációs technikaként is alkalmazhatjuk: elmélyítve a szívcsakrában való elmerülésünket. Ha többen köszöntjük egymást, úgy egy csodálatos, ámbár meglehetősen rövid meditációt valósíthatunk meg. Tanító és tanítvány vonatkozásában a Namaste lehetővé teszi két különálló egyén energetikai összekapcsolódását, az idő- és az ego által támasztott korlátoktól mentesen. Ha mindezt az elme csendje, valamint a szívcsakra környékén tapasztalt béke és nyugalom kíséri, úgy néhány pillanatra megtapasztalhatjuk a lelkek egységének felemelő érzését. Ideális esetben a jógaóra elején és végén is Namaszté-val köszöntjük egymást, valamint a bennünk rejlő Isteni szikrát, amely újra és újra gyakorlásra sarkall bennünket. Általában azonban jellemzőbb, hogy az óra végén használjuk – addigra az elme elcsendesült és a teremben áramló energia is jóval békésebb, mint a gyakorlás elején. A tisztelet és hála szimbólumaként először a tanár köszönti Namaszté-val a tanítványokat, valamint a saját tanítóit, mestereit, ezzel meghívva a jelenlévőket, hogy a Namaszté-val, egymás üdvözlése mellett köszöntsék a felmenőiket is. A rövidke, akár szertartásnak is mondható mozzanat szimbolizálja az egységet, amely megvalósul, ha igazán szívből, szeretetteljesen élünk." AUM jóga magazinból engedéllyel kiollózva AUM A hinduk teremtés ősmantrája az AUM, vagy OM. Ennek sokszori kiejtésével, zümmögtetésével a világegyetemet átható folytonos rezgést, erőt jelenítjük meg, és erősítjük fel a fizikai-éteri testünkben. „Az OM szó voltaképpen három szótagból tevődik össze, nevezetesen az A, U és M betűkből. Írott alakjában egy holdsarló és egy pont van felette. A jóga a Lélek Valóságát az AUM szóval szimbolizálja. Az AUM szó magában foglalja a Lélek és a Természet kettősségét, a sokaságot és az egységet, a valóságot és a káprázatot, végeredményben tehát mindent, ami van, és ami létezőnek látszik. Az AUM szó egyedülálló a maga mivoltában. Semmi sincs, ami ne rejlenék benne. Aum a kezdet és a vég, a múlt, a jelen és a jövő, az okság, az idő és a tér, az anyag, az erő és az értelem, a személyiség, az én és a személytelenség, a sötétség és a világosság, a Természet és a Lélek. Az AUM szó tehát a mindentudás, mindenhatás és mindenütt jelenvalóság értelmét hordozza. Az A, U és M betűk a “tat tvam aszi” (”Az Te vagy”) mantra szavait is jelentik, mely az ember saját isteni természetének fölismerését fejezi ki. A szimbólum egésze magát ezt a fölismerést képviseli, amely felszabadítja az emberi szellemet teste, elméje, értelme és énje korlátai alól. A tiszteletadás (fejmeghajtás, meghajlás) nem csak a külső Guruk, tanítók, mint például Patandzsali, Iyengar, vagy a jóga mestereink felé történő meghajlást jelenti, hanem a saját belső Gurunk, belső tanítónk előtti meghajlást is jelenti egyben. Meghajtjuk a fejünket külső tanítóink előtt, akik arra emlékeztetnek bennünket, hogy milyen a mi belső tanárunk. Kifejezzük tiszteletünket a saját belső tanítónk előtt, saját magunk előtt, a saját szívünk előtt. A legtöbb esetben, a mester mindig csak képzeletben van ott, igen ritka kivételektől eltekintve. Legalábbis fizikai valójában - de igazából a szívedben kell ott lennie. Ezen az nem változtat, hogy éppen van-e ott egy tanár is, aki segíti, irányítja a gyakorlásod, vagy egyedül gyakorolsz. A mester megtalálása és szerepének megértése is nehéz, főleg akkor, ha még nem találta meg valaki. Mindenesetre én azt gondolom, hogy a gyakorlás elején és végén lévő néhány percnek akkor is van szerepe, ha a mester és a meghajlás távol áll tőled.” AUM jóga magazinból engedéllyel kiollózva Om mane padme humm (Om mani padme hum, Om Ma Ni Pe Me Hung ) Az alábbi táblázatban közölt értelmezés révén arra derülhet fény, hogyan tisztul meg az ima által a létezés szenvedésének hat területe:
Szótag Mitől szabadít meg? Szamszára-szint önelégültség / büszkeség féltékenység / szórakozás keresése sóvárgás/ vágy butaság / előítélet szegénység / birtokolni akarás agresszió / gyűlölet A hat szótag hatása: A hat szótag segít a szenvedésben való létezés hat színterének a megtisztításában. az Om megtisztít a boldogsághoz és a büszkeséghez való neurotikus ragaszkodástól, amely az istenek világában létezőket sújtja; a Ma szótag áldása a nagylelkűség gyakorlásában segít elérni a tökéletességet, a tiszta etika gyakrolásának megvalósítását segíti elő; a Ni a türelem (a várakozás) és a türelem (mások elviselése) gyakrolását mozdítja elő; a Päd a negyedik szótag a kitartásban segít tökéletesedni; a Me a koncentrálásban segít; az utolsó hatodik szótag, a Hum a bölcsesség gyakorlásában segít. E hat erény (tökéletesség) útja az, amelyet a három idő (jelen, múlt, jövő) minden buddhája bejár. A jóga a Lélek Valóságát az AUM szóval szimbolizálja. Az AUM szó magában foglalja a Lélek és a Természet kettősségét, a sokaságot és az egységet, a valóságot és a káprázatot, végeredményben tehát mindent, ami van, és ami létezőnek látszik. Om Namah Shivaja – áhítattal tisztelem bensőm isteni erejét, Om Brahmá Om – erőm Istenben, Isten erőmben. A legegyszerűbb, - a zaklatott idegrendszer hatékony csillapítására - az un. zümmögő légzést (Brahmarai pranajama). Két középső ujjunkkal füleinket zárjuk el, helyezzük nyelvünket a fogsor felső részéhez , mélyebb belégzést követő légzésvisszatartás után, egyenletes kilégzés közben, zárt ajakkal mmm… hangot zümmögtessünk. A külső zajingerek kizárása közben a zümmögő m hangzás átjárja fejünket, torkunkat, mellkasunkat. YAMA – NIYAMA
A YAMA – NIYAMA rendszere, a jógafilozófia, jógaéletmód úgynevezett „tízparancsolata”. A Patanjali által hátrahagyott Yoga Sutrákban, a szellemi fejlődés első két lépcsőfokaként az erkölcsi és etikai szabályok, betartását jelölte meg YAMA - Szabályok: - erőszaknélküliség - ahimsa - igazságszeretet - satya - a nem lopás - asteya - önmegtartóztatás - brahmacharia - a nem birtoklás - aparigraha NIYAMA - Ajánlások: -megtisztulás -saucha - elégedettség -santosa - szigor - tapas - tanulás - svadhyaya - Isten szeretete - ishvarapranidhana . E szabályok figyelmen kívül hagyása a szellemi fejlődés kezdeti szakaszában, - mikor még csak az ászanákat, és légzőgyakorlatokat végezzük, - a későbbiekben visszahat ránk. A szabályok betartására való igyekezet elősegíti , hogy harmóniába kerüljünk a külvilággal, és belső lényünkkel. Elhanyagolásuk lehetetlenné teszi lényünk kifinomultabb struktúráinak fejlesztését, tudatosítását. A szabályok maradéktalan betartása, a mi kultúránkban nehezen megvalósítható, mégis a YAMA- NIYAMA ismerete, megértése és egyre mélyebb átérzése, folyamatos fejlődést eredményez, ami fokozatosan erősíti a szabályok betartásának késztetését.
78 500 helyett MOST 0 Ft.
Honlapkészítés ingyen:
Ez a weblapszerkesztő alkalmas
ingyen weboldal,
ingyen honlap készítés...
Mai: 112
Tegnapi: 48
Heti: 380
Havi: 2 014
Össz.: 616 043
Látogatottság növelés
Zsilippa - kreativitás és tudatosodás - © 2008 - 2024 - zsilippa.hupont.hu
A HuPont.hu jelszava az, hogy itt a honlapkészítés ingyen van! Honlapkészítés Ingyen